Angsten ontstaan in je wildste fantasieën | Verheijden Consult

Angsten ontstaan in je wildste fantasieën

Er is een groot verschil tussen fobieën en angsten. Fobieën zijn een soort psychische reflex; je ziet iets en meteen is de angst daar. Je kunt er niet aan ontkomen (wel na de juiste aanpak uiteraard).

Angsten (behalve als ze op trauma of vervelende ervaringen gebaseerd zijn) praat je jezelf aan. Je fantasie neemt een loopje met je. Nou ben ik wel een voorstander van wilde fantasieën, maar dan alleen als ze prettig aanvoelen.

Hoe en waarom fantaseer je die angsten dan? Stel dat je bang bent om alleen in het donker thuis te zijn. Als je dan voor het slapen gaan naar een vette horrorfilm gaat kijken (waarin voornamelijk alleenstaande mensen afgeslacht worden), dan is het wel duidelijk dat je daarna heel slecht slaapt. Dat moet je dus niet doen!

Meestal komen je fantasieën voort uit meer subtiele ervaringen. Bijvoorbeeld door verhalen over inbraken, mensen die in bed overlijden, mensen die niet weg kunnen komen, dat er brand uitbreekt, auto's die voor de deur weggehaald worden, vandalisme, niet weten wat je moet doen als het alarm afgaat en ga zo maar door. Gewoon dingen die je gehoord hebt op feestjes, gezien hebt op tv, of gelezen hebt in de krant.

Mensen kunnen zich prima voorbereiden op komende situaties. Je kunt vooraf voor een examen studeren en je kunt vooraf een vakantie plannen. Dat voelt meestal wel prettig. Op dezelfde manier kun je een rampspoed voorspellen. Dat voelt als angst. Je gebruikt op dezelfde manier (leer-)ervaringen uit het verleden. Je wilt altijd dat je voorspellingen uitkomen.

Als er écht iets aan de hand is voelt iedereen angst. Als een vliegtuig neerstort, zit iedereen te beven van angst. Als er een inbreker binnenkomt terwijl je in bed ligt, raakt iedereen in paniek. Je kunt dan op drie manieren reageren: vechten, vluchten of bevriezen. Maar daar hebben we het nu niet over: het gaat er nu om dat je angst voelt (fantaseert) terwijl alles veilig is.

De oplossing is (uiteraard) heel simpel: Vervang je negatieve gedachten door positieve!

Stap1: Zorg voor externe veiligheid

Bijvoorbeeld bij angst om alleen in het donker thuis te zijn: Zorg voor goed hang en sluitwerk. Installeer eventueel een inbraakalarm. Controleer alle deuren, ramen, sloten, verlichting en het alarm. Kijk even in elke ruimte in huis en weet zeker dat er niemand verstopt zit. Kijk even onder je bed. Leg je telefoon naast je bed.

Misschien klinkt dit beetje kinderachtig, maar het werkt gewoon.

Heel veel mensen hebben om die reden een soort talisman op zak, of een pilletje voor als ze in paniek zouden raken. Ze hebben dat pilletje nooit nodig, omdat ze weten dat ze het bij zich hebben (ze raken juist in paniek als ze constateren dat ze het per ongeluk niet bij hebben). Het is een manier om externe veiligheid te creëren.

Stap 2: Zorg voor interne veiligheid

Zorg voor structuur: Weet wat je moet doen als er iets gebeurt. Maak afspraken over procedures. Zorg dat je het alarmnummer 112 in je telefoon hebt staan. Wat doe je eerst als het alarm afgaat. Wie moet je bellen als je ziek wordt. Hoe lang duurt het voor je hulp krijgt.

Controleer of je gedachten eigenlijk wel kloppen: Vraag aan jezelf: Is deze angst reëel? Wat kan er nou eigenlijk gebeuren? Hoe erg zou het zijn als het fout zou gaan?

Laat je angst gewoon toe: Op het moment dat je je angsten toelaat, worden ze vanzelf minder. Als je ze wegdrukt worden ze alleen maar erger. Ze willen gezien en erkent worden.

Blijf rustig doorademen: Bij angst stokt je adem; als je weer gaat ademen gaat de energie weer stromen en kom je tot rust.

Ontspan je spieren: Bij angst verkrampen je spieren. Gewoon even op de spanning in je spieren concentreren en dan fysiek loslaten. Ontspan ook je kaken. Door de sterke interne dialoog ga je je kaken aanspannen. Door ze te ontspannen, zal de interne dialoog tot rust komen.

Stap 3: Verzet je zinnen

Denk aan versterkende dingen: Denk aan dingen, situaties en mensen waar je heel gelukkig en blij van wordt: Door je gedachten te verzetten roep je vanzelf een prettig gevoel op.

Stel de juiste vraag: Een perfecte vraag die je vaak kunt herhalen is: 'Hoe is het nu ik me helemaal veilig voel?' Andere goede vragen zijn: 'Hoe voelde het toen ik helemaal rustig was?' of 'Hoe is het als ik nu heerlijk ontspannen in slaap val?', of 'Hoe was het toen ik zo snel en diep in slaap viel?. Geen antwoord geven; alleen de vraag stellen en verder niets verwachten. Gewoon laten gebeuren wat er gebeurt.

Stel oplossingsgerichte vragen: Doe dit in plaats van probleemgerichte en angstverhogende vragen. Bijvoorbeeld: 'Hoe zal ik me morgenvroeg voelen als alles goed is gegaan?' of 'Wat zullen mijn naasten aan me merken als ik heerlijk ontspannen alleen thuis kan zijn?' of 'Wat kan ik nu doen om me in deze situatie helemaal ontspannen en veilig te voelen?'

Bonus:

Gebruik eventueel een goede methode om je angsten weg te nemen. Als bovenstaande stappen nog niet voldoende zijn om helemaal tot rust te komen, dan kun je eventueel een goede methode toepassen om je spanning weg te nemen. Als je al een goede methode hebt (bijvoorbeeld PLT); pak die dan. Anders lees je het artikel: 'De zenuwen gieren door je lijf' op deze blog. Daarin leg ik een perfecte methode uit om aangepraatte angsten direct te stoppen.

Succes en veel rust en ontspanning gewenst.

Plaats je reactie

Jos Verheijden

Jos Verheijden:

"Het is mijn missie mensen te inspireren te werken en leven in vrijheid en overvloed. Effectief leren omgaan met onzekerheden en tegenslagen. Dat doe ik via training, coaching en mijn blog".

Lees meer over Jos

 

Wil je direct meer energie?

De Gouden Vraag E-book

Download gratis jouw E-book