De beste aanpak van depressie

beste-aanpak-depressie

Een depressie kun je snel en eenvoudig aanpakken. In de media wordt soms verschil gemaakt tussen een beetje depri en een echte depressie, toch zijn er meer overeenkomsten dan verschillen. De enige uitzondering is een medische depressie waarbij het lichaam niet de juiste stofjes aanmaakt (daar gaat deze blog niet over). In bijna alle gevallen heb je voor de aanpak van depressiviteit echt geen anti-depressiva nodig. Gelukkig is de gezondheidszorg zich hier steeds meer van bewust en schrijven ze steeds minder depressie-bevestigende middelen voor.

Wat is een depressie?

Heel simpel uitgelegd is een depressie een zichzelf herhalende naar binnen gekeerde aandacht met een negatieve lading. Je kunt het vergelijken met iemand die iedere keer de deur van de koelkast open doet om te controleren of het lampje uit is. Je blijft maar controleren of het probleem al weg is. Maar door er aandacht aan te geven, blijft je depressie juist voortbestaan!  

Dat betekent dat alle ‘behandelingen’ die deze interne aandacht ondersteunen of versterken niet en zelfs averechts werken. Kijk eens naar enkele algemeen geaccepteerde ‘behandelingen’ die van zichzelf de verkeerde structuur volgen:

Anti-depressiva slikken: Dat doe je alleen maar omdat je depressief bent. Iedere keer dat je zo’n pilletje slikt, wordt je er (onbewust) weer aan herinnerd dat je eigenlijk depressief bent. Waarom zou je ze anders slikken!
Ps. Placebo’s zonder werkzame stof met de naam ‘pro-happiness’ werken wél!  

Analyseren: De óórzaak van je depressie uitzoeken is een sterk naar binnen gerichte aanpak en zal je depressie dus versterken. Of je dit nu in je uppie doet of samen met een therapeut: stop hier onmiddellijk mee en ga iets leuks doen.
Ps. Ondanks deze aanpak kan het tóch werken vanwege de aandacht van je therapeut!

Welke aanpak van depressie werkt wél?

De eerste stap bij de aanpak van een depressie moet er op gericht zijn dat je direct stopt met het herhalen van de naar binnen gerichte negatieve aandacht. Je moet je aandacht ‘naar buiten’ richten. Je gaat de bewijzen loslaten die aantonen dat je nog steeds depressief bent (het lampje van de koelkast). Vervolgens ga je dit borgen in je brein, zodat je niet in je oude patronen terugvalt.

Klinkt allemaal heel eenvoudig en dat is het ook. Veel mensen krijgen dit zelfstandig niet voor elkaar (anders was je immers nooit depressief geworden!). Als oplossingsgerichte NLP coach kan ik je hier prima bij helpen. Je moet namelijk even uit je patronen getrokken worden. Alleen lukt je dit meestal niet.

Mijn aanpak van depressie lijkt sterk op mijn aanpak van burnout (ps. veel mensen verwarren sowieso een burnout of angststoornis met een depressie omdat ze vaak veel op elkaar lijken).

Bij een stevige depressie start je bij mij met enkele individuele sessies om heel gericht bovengenoemde stappen te zetten. Daarna ga je in de training Zelf-Leiderschap aan je persoonlijke kracht, alignment en veerkracht werken. Je komt er sterker uit dan je ooit voor mogelijk had gehouden.

Beste aanpak van depressie (burnout)

 

Reacties (1)

  • anon

    Even een toelichting op de term 'medische depressie': Hiermee bedoel ik dat het lichaam met een neerslachtig, deprie, depressief, destructief, negatief gevoel reageert op hormomen, (voedsel-)allergieën, medicijnen (bijwerkingen) en andere lichamelijke prikkels. Mijn ervaring is dat je bij dit soort reacties de bron moet wegnemen, waarna de klachten vanzelf verdwijnen. Lees bijsluiters en bespreek dit met je arts, allergoloog of alternatief genezer.

    Tip: lees niet te veel bijsluiters want daar wordt je nóg depressiever van.

    okt 18, 2015
Jos Verheijden

Jos Verheijden:

"Het is mijn missie mensen te inspireren te werken en leven in vrijheid en overvloed. Effectief leren omgaan met onzekerheden en tegenslagen. Dat doe ik via training, coaching en mijn blog".

Lees meer over Jos

 

Zo krijg je
direct meer energie

De Gouden Vraag E-book

Download gratis jouw E-book