Ik wil wel, maar ben er nog niet klaar voor | Verheijden Consult

Ik wil wel, maar ben er nog niet klaar voor

Ik wil wel, maar ben er nog niet klaar voor

Misschien herken je het bij jezelf, bij een medewerker, collega, partner of je kinderen: Je wilt bepaalde stappen zetten, maar je doet het niet. Het komt er gewoon niet van. Als mensen je er op aanspreken, dan heb je jouw smoesje al klaar: “Jaja, dat ga ik wel doen, laat me maar met rust, dat doe ik op mijn eigen manier als ik er klaar voor ben.” Je vraagt je af of het onwil is, angst, tegenwerking of onzekerheid. Het kan van alles zijn, maar in ieder geval zit dit gedrag verankerd in je brein.

Stel dat je hebt besloten om op het werk vaker "nee" te zeggen, maar iedere avond kom je bekaf thuis omdat je nog steeds op alles "ja" zegt. Stel dat je al tegen een burnout aanzit en besloten hebt om vaker tijd voor jezelf te nemen, maar iedere keer merk je dat je gewoon blijft doorhollen. Stel dat je nu toch écht op dieet moet, maar na een paar dagen weer gewoon ouderwets begint te snaaien.

Wat zit hier nou eigenlijk achter?

Wat je doet is ‘niet afmaken wat je bedacht had’. Dat is wel duidelijk. De diepere oorzaak is dat je dit in het verleden al vaker hebt gedaan en dat je brein geconditioneerd is om dit in nieuwe situaties ook te doen. Het ‘niet afmaken’ kan heel praktische zaken omvatten en het kan om vervende emoties gaan.

Praktische zaken zijn bijvoorbeeld taken, activiteiten, verantwoordelijkheden en beslissingen nemen. Bij emoties gaat het bijvoorbeeld om angsten, onzekerheden, verdriet, boosheid en eenzaamheid. In beide gevallen is de oplossing om het geconditioneerde gedrag te doorbreken door ‘de beweging af te maken’.

Dat doe je door te zoeken naar situaties in het verleden waarin je brein de beweging niet afgemaakt heeft. Dat kunnen vervelende, pijnlijke, traumatische, schokkende of angstige situaties zijn. Stel dat je ooit bijna verdronken bent en je brein is hierin blijven hangen door een ‘bevries-reactie’. Je brein is blijkbaar ‘vergeten’ dat het allemaal goed afgelopen is.

Wat je dan nu doet is je concentreren op het feit dat je het blijkbaar overleefd hebt! Op deze manier maakt je brein de beweging helemaal af. Dit doe je voor allerlei vergelijkbare situaties. Op deze manier train je jouw brein om dit ook in toekomstige situaties te doen.

Het gevolg is dat je voortaan, geheel onbewust, wél gaat doen wat je gepland hebt. Je zult makkelijker met vervelende emoties en lastige situaties omgaan. Je kunt ditzelfde principe bij iedereen toepassen. Help anderen door ze er op te wijzen dat ze eerdere lastige situaties blijkbaar prima doorlopen hebben.

Wil je dit toepassen voor wat zwaardere emoties en burnout, dan is het slim om een traject van coaching en/of training te volgen. Voor mij is dit mijn dagelijks werk en ik heb al veel mensen geholpen om nieuw en effectief gedrag aan te leren. Hoe kan ik jou helpen?

Lees verder over mijn training en coaching

 

Plaats je reactie

Jos Verheijden

Jos Verheijden:

"Het is mijn missie mensen te inspireren te werken en leven in vrijheid en overvloed. Effectief leren omgaan met onzekerheden en tegenslagen. Dat doe ik via training, coaching en mijn blog".

Lees meer over Jos

 

Wil je direct meer energie?

De Gouden Vraag E-book

Download gratis jouw E-book