Je moet wel je best doen | Verheijden Consult

Je moet wel je best doen

In onze westerse maatschappij is het belangrijk dat je je best doet. Dan kom je nog eens ergens. Natuurlijk heeft dat voordelen; daarom is er economische groei, realiseren we technische innovaties en wonen we in mooie huizen met mooie auto’s voor de deur. De keerzijde van ‘je best doen’ is dat we vervallen in leegte, afstand en het verlies aan écht persoonlijk contact. En natuurlijk is ‘je best doen’ een perfecte basis voor perfectionisme, controlegedrag en competitiedrang.

Mensen doen vaak zó goed hun best, dat ze over grenzen heen gaan. Hun eigen grenzen en die van anderen. Als mensen over grenzen heen gaan, bereiken ze topprestaties in sport. Ze maken snel carrière en groeien op de maatschappelijke ladder. Hebben een eigen bedrijf of zijn leidinggevend.

De keerzijde is dat ze het op een bepaald moment niet meer trekken. Ze raken uitgeput. Inmiddels kennen we de dopingverhalen uit de wielersport wel. Maar in het bedrijfsleven gebeurt hetzelfde. Er zijn allerlei middeltjes om op de been te blijven: koffie, Redbull, druivensuiker, Spirulina, vitamines, enz, enz.

Er zijn ook andere manieren om op de been te blijven: Collega’s pesten, je medewerkers als steun en toeverlaat zien (hetzelfde ziekmakende principe als ‘mijn dochter is mijn beste vriendin’), ’s avonds geen tijd nemen voor je partner en kinderen, mensen onderuit schoffelen, enz, enz.

En er zijn nóg meer manieren om overeind te blijven: Jezelf vastklampen aan je perfectionisme, controlegedrag, loyaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel. Ik wil niet vervelend doen; maar dit is de perfecte basis voor burnout, sociale angsten en veel echtscheidingen. Is dat dan wat je wilt?!

Stel, dat je nou eens je best zou kunnen doen zónder al deze toestanden! Zou dat wat voor je zijn? Dat je je best doet om zo veel mogelijk bij jezelf te blijven, dat je oprecht het contact aangaat met de mensen in je omgeving, dat je grenzen respecteert, dat je naar je lijf luistert. Zou dat wat zijn?

Maar ja; dat is gewoon hartstikke moeilijk. Want als je een gevoelsmens bent, dan ben je zwak. Als je een presentatie spannend vindt en je verspreekt, dan faal je. Als je een heel gevoelig mensje bent, dan ben je labiel. Als je mensen vertrouwt, dan ben je naïef. Mensen plakken overal labels op.

Een label (etiket) op een pot pindakaas is wel zo makkelijk. Dan weet je wat er in zit en wanneer de houdbaarheidsdatum verstrijkt! Maar je weet waarschijnlijk wel, dat het label de inhoud van de pot pindakaas probéért te omschrijven. Het label is NIET de pindakaas. Als je de pot openschroeft en een lik pindakaas proeft, dán weet je pas hoe de pindakaas smaakt.

Wat we met menselijk gedrag doen, is dat we het label (etiket) als de waarheid gaan zien. Zeker als het label door een ‘deskundige’ op jouw gedrag is geplakt. Mijn advies is om al die labels ‘los te weken’ en je er van te ontdoen. Gewoon alles ter discussie stellen. Niets en niemand geloven. Zelfs jezelf niet!!

De eerste stap die je kunt zetten is om alles eens wat luchtiger te nemen. Alle ‘zware’ verhalen te laten voor wat ze zijn. Alle serieuze 'nieuwsfeiten' te relativeren. Je concentreren op de dingen die je leuk vindt, waar je energie van krijgt, waar je blij van wordt. Zo kom je al een stuk dichter bij jezelf. Bij je eigen gevoel.

Kijk vooral naar lachfilms, leuke opbouwende tv-programma's (ja ze zijn er) en lees alleen nog kranten(-artikelen) waar je blij van wordt. Wat het lezen van kranten betreft, vind ik dit stukje uit een commercial helemaal geweldig:

Reacties (4)

  • anon

    Een mooie film over dit onderwerp is: Click
    Die gaat over een man die met een 'remote control' zijn leven kan inrichten en hiermee steeds de 'vervelende' stukken overslaat. Hij realiseert zich veel later pas, dat hij in die 'vervelende' situaties ook gewoon bij zichzelf en zijn geliefden had kunnen blijven. Wat is vervelender?

    jan 27, 2013
  • anon

    Leuke blog. Werkt heel bevrijdend als je even helemaal los laat wat je vaak over jezelf hebt horen roepen.

    jan 28, 2013
  • anon

    éven????..... ik zou het definitief loslaten. Is wel zo prettig....

    jan 28, 2013
  • anon

    Een ander voorbeeld is dat we geen zaken doen met mensen, maar met een merk. Stel je wilt een pot honing. Dan koop je een merk in de supermarkt dat je kent van tv en dat je dus vetrouwt (dat is het vak van de marketingmensen).
    Als je een echte imker tegenkomt, dan vraag je jezelf af het wel vertrouwd is om zijn honing te kopen. Je vertrouwt meer op het (bedachte) merk, dan op de mens. Terwijl je bij het merk geen idee hebt wie de honing gemaakt heeft!!

    jan 28, 2013

Plaats je reactie

Jos Verheijden

Jos Verheijden:

"Het is mijn missie mensen te inspireren te werken en leven in vrijheid en overvloed. Effectief leren omgaan met onzekerheden en tegenslagen. Dat doe ik via training, coaching en mijn blog".

Lees meer over Jos

 

Wil je direct meer energie?

De Gouden Vraag E-book

Download gratis jouw E-book