Wachten vertraagt tijd; het duurt langer! | Verheijden Consult

Wachten vertraagt tijd; het duurt langer!

Denk je dat tijd altijd even lang duurt? Denk dan nog eens aan de momenten dat je stond te wachten. Vergelijk dat eens met de momenten dat je geconcentreerd bezig was. Valt het op de concentratie-momenten voorbij vlogen en dat wachten wel eeuwen lijkt te duren? Valt het op dat de drie weken vakantie veel sneller voorbij zijn dan de drie weken ervóór? Dat komt omdat tijdsbeleving een aangeleerd fenomeen is.

Dieren hebben niet aangeleerd om tijd te ervaren zoals wij dat doen. Die leven gewoon in het hier en nu. Zuid-Europeanen hebben vaak ook een andere tijdsbeleving dan Noord-Europeanen. Daarom hebben ze alle tijd van de wereld, terwijl wij vaak in tijdsnood zitten. Kinderen moeten aanleren om ‘geduld’ te hebben. Ze hebben geen idee waar ouders het over hebben.

In trainingen doe ik wel eens een testje om aan te tonen hoe variabel we tijd ervaren: Ik laat deelnemers eerst een minuut naar de secondewijzer van een horloge kijken. Daarna vertel ik een willekeurig verhaaltje van 1 minuut. Mensen geloven bijna niet dat het verhaaltje een minuut duurde. Zo groot is het verschil.

Als je heel geconcentreerd bezig bent, dan vliegt de tijd voorbij. Dat merk je bij het lezen van een spannend boek. Als je met je hobby bezig bent. Als je naar een spannende film kijkt. Geconcentreerde aandacht noemen we trance. Of hypnose. In mijn trainingen en coaching werk ik veel in trance. De uren en dagen vliegen vaak voorbij. Maar het mooie is dat je veel sneller en makkelijker leert en de stof in je opneemt.

Wachten kun je vergelijken met het kijken naar de secondewijzer. Dat duurt onnodig lang. Bijvoorbeeld wachten op de bus. Wachten op een telefoontje. Wachten op de uitslag van de dokter. Wachten op het einde van je burnout of sociale angst.

Door te wachten vertraag je de tijd. Door toe te kijken vertraag je de tijd. In de kwantumfysica kennen ze het ‘Quantum Zeno Effect’. Onderzoekers stelden vast dat een proces langzamer verliep als ze het gingen meten. Kort gezegd: door toe te kijken beïnvloed je het proces. Je vertraagt het.

In het geval van persoonlijke ontwikkeling, bij het herstellen van ziekte of burnout, bij het afleren van een sociale angst, bij alle soorten veranderingen zal je het proces vertragen door teveel met het eindresultaat bezig te zijn. Uiteraard is dat heel logisch. Maar het lijkt niet alleen langzamer te gaan, je vertraagt ook daadwerkelijk het herstelproces.

Uiteraard ‘moet’ je wel hard aan je herstel werken en veel oefenen. Maar doe gewoon je ding. Heb plezier in het oefenen. Ga lekker mediteren. Ga leuke dingen doen. Boeken lezen. Als je moe bent, rust dan even uit. Gewoon lekker leven in het hier en nu. Heb er vertrouwen in, dat als je dit doet het resultaat vanzelf komt.

Hetzelfde geldt bij het wachten op de bus of trein, op de uitslag van een test of onderzoek: Ga iets doen wat je aandacht vereist. Een boek lezen, werken, mediteren, slapen, wandelen, muziek luisteren. Of welke boeiende activiteit ook. Geconcentreerde aandacht in het nu (trance) zorgt dat de tijd voorbij vliegt.

Reacties (1)

  • anon

    Als ik in de stress schiet dan lijkt het ook eeuwen te duren voordat iets klaar is. Volgens mij is dit hetzelfde fenomeen.

    nov 11, 2012
Jos Verheijden

Jos Verheijden:

"Het is mijn missie mensen te inspireren te werken en leven in vrijheid en overvloed. Effectief leren omgaan met onzekerheden en tegenslagen. Dat doe ik via training, coaching en mijn blog".

Lees meer over Jos

 

Zo krijg je
direct meer energie

De Gouden Vraag E-book

Download gratis jouw E-book