De zenuwen gieren door je lijf | Verheijden Consult

De zenuwen gieren door je lijf

Een spanning of angst moet door je lijf bewegen om hem te kunnen voelen. Als hij niet meer beweegt, krijgt hij geen aandacht meer en is hij weg. Dit gezegde klopt dus helemaal. Onderstaande methode maakt hier heel handig gebruik van en stopt direct je angsten.

Zoals je nog wel weet van de natuurkundeles op de middelbare school, heffen tegenovergestelde bewegingen elkaar op. Voor je angsten betekent dit, dat als je de beweging omdraait en die over de oude heen zet, de beweging stopt en de spanning weg is.

Als dit te technisch voor je is, dan volg je gewoon onderstaande methode. Die is ongelooflijk simpel en werkt tegelijk ongelooflijk goed. Hij stopt onmiddellijk je vervelend gevoel.

Een vervelend gevoel is slechts een emotie die komt en die ook weer heel snel kan gaan. Een mooie en snelle manier om angsten te stoppen is de gevoelsomdraaitechniek.

De gevoelsomdraaitechniek

Stap 1: Stel vast waar het vervelende gevoel begint
Voel waar het vervelende gevoel in je lijf zit en wijs het aan met je hand. Stel vervolgens vast waar het gevoel begint of begonnen is (dus waar het je lichaam inkomt).

Als je het gevoel nog niet zo makkelijk kunt lokaliseren, probeer dan andere manieren om het te vinden. Sluit bijvoorbeeld uit waar het níet in je lichaam zit.

Als het gevoel in je hele lichaam lijkt te zitten, dan moet je wat sneller voelen, waarschijnlijk is het dan een hele snelle beweging.

Stap 2: Stel vast hoe het vervelende gevoel in je lichaam beweegt
Het gevoel dient te bewegen om het in stand te kunnen houden. Stel vast hoe het door je lichaam beweegt. Blijf deze beweging volgen tot het einde. Mogelijk komt het weer bij het beginpunt uit, mogelijk draait het in rondjes, stokt het ergens in je lichaam, of gaat het je lichaam weer uit.

Het gevoel kan van boven naar beneden lopen (of andersom), ronddraaien, van binnen naar buiten lopen (of andersom), op en neer slingeren, afknijpen, enz. enz.

Stap 3: Plaats het vervelende gevoel buiten je lichaam en kleur het in
Als je vast hebt gesteld hoe het vervelende gevoel door je lichaam loopt, dan plaats je het buiten je lichaam. Teken het in gedachten maar op een levensgroot tekenvel dat je vóór jezelf visualiseert. Geef het vervelende gevoel een bijpassende vervelende kleur.

Gebruik in gedachten kleurstiften of verfkwasten om de richting en vorm van het gevoel aan te geven. Dus strepen, lijnen, cirkels, slingerende bewegingen.

Stap 4: Draai het patroon om en geeft het een prettige kleur
Gebruik een contrasterende (prettige) kleur om het patroon nu in tegenovergestelde richting te tekenen. Dus als het eerst in rood van onder naar boven ging, dan teken je het nu in groen van boven naar onder.

Het is vaak prettig om je handen en armen mee te bewegen met de bewegingen van het inkleuren.

Stap 5: Plaats het omgekeerde gevoel nu terug in je lijf
Visualiseer en voel dat de tegenovergestelde beweging in de nieuwe kleur door je lichaam loopt. Herhaal dit zo vaak als nodig is om het vervelende gevoel te laten verdwijnen. Doe de beweging steeds sneller en sneller, tot het werkelijk door je lichaam heen flitst. Stel vast dat het gevoel nu definitief verdwenen is.

Sommige mensen vinden het prettiger om de beweging juist te vertragen en het gevoel te laten uitdoven. Stel maar vast hoe het bij jou het beste werkt.

Tips om jezelf gewoon goed te voelen

Tip 1: Ga terug naar een moment dat je je heel erg goed voelde
Stap in een moment in het verleden, waarin je jezelf heel erg goed voelde. Zorg dat je het echt helemaal beleeft. Kijk dus door je eigen ogen, zie wat je toen zag, hoor wat je toen hoorde en voel wat je toen voelde. Maak het gevoel zo sterk en krachtig mogelijk.

Tip 2: Voel hoe dit prettige gevoel in je lichaam beweegt en versterk het
Ieder gevoel heeft zijn eigen patroon. Stel vast hoe dit prettige gevoel in je lichaam beweegt en versterk het door het heel vaak te herhalen en het langzaam maar zeker te versnellen (soms door het te vertragen). Maak het zo sterk mogelijk.

Tip 3: Denk er eens anders over
Het heeft geen enkele zin om te vechten tegen een vervelend gevoel. Hoe meer je het NIET wilt; hoe sterker het wordt. Dat komt omdat je er steeds aan moet denken om er vervolgens niet aan te denken. Bovendien mogen we ons best wel eens rot voelen; daar is helemaal niets mis mee (als het maar niet te lang duurt).

Tip 4: Geef jezelf een ‘goed’ advies
Op het moment dat je een vervelend gevoel hebt, dan zeg je gewoon tegen jezelf dat wat jij hebt, het ergste is van alles wat iemand kan overkomen. Alle andere mensen kunnen de pot op; jouw vervelende gevoel is gewoon véél erger en véél lastiger dan al het andere. Dat er mensen met enorme oorlogstrauma’s lopen is gewoon flauwekul vergeleken bij jouw fobie (of welk ander vervelend gevoel je ook hebt). Herhaal dit vaak genoeg in je hoofd.

Tip 5: Ben mild voor jezelf
Misschien wel het allerbelangrijkste advies dat ik je kan geven: Ben mild voor jezelf. Kijk met liefde en dankbaarheid naar jezelf en situaties waarin je verkeert. Merk dat de energie dan heel snel gaat stromen. Het komt allemaal goed.

Wil je dit en nog veel meer zélf leren?

In mijn training en coaching ga je niet alleen je angsten en zenuwen loslaten, maar ook grondig aan jezelf werken. Je komt helemaal in je kracht en dicht bij jezelf.

Lees alles over training en coaching

 

Reacties (2)

  • anon

    Heb een brandend gevoel of tintelend hoe je het ook noemt vervelend in me armen nek en borsten nu zeggen ze je bent gstrest de fisio zegt zenuwen beklemt ben er erg angstig over geweest dacht echt dat ik kanker had dat heb ik van me af kunnen zetten maar het blijft een vervelend gevoel graag uw mening

    feb 23, 2014
  • anon

    Bij lichamelijke klachten dien je altijd éérst medisch advies in te winnen. Als er geen lichamelijke oorzaken zijn, dan pas de psychische klachten wegnemen. Dat kan met de bovenbeschreven eenvoudige methoden.

    feb 23, 2014

Plaats je reactie

Jos Verheijden

Jos Verheijden:

"Het is mijn missie mensen te inspireren te werken en leven in vrijheid en overvloed. Effectief leren omgaan met onzekerheden en tegenslagen. Dat doe ik via training, coaching en mijn blog".

Lees meer over Jos

 

Wil je direct meer energie?

De Gouden Vraag E-book

Download gratis jouw E-book