Taxonomy term | Verheijden Consult

Tips bij slecht slapen door burnout en stress

Tips bij slecht slapen door burnout en stress

Veel mensen met burnout en stress slapen slecht. Dat is best een probleem, want om te herstellen van een burnout is het wel zo handig dat je goed en voldoende slaapt. Uiteraard heb ik een plan om beter in te slapen en door te slapen, maar dat werkt helaas niet altijd. De reden is dat mensen met een burnout vaak zoveel stress en allertheid in hun lijf hebben, dat hun lichaam en brein op hoge toeren blijven doordraaien, terwijl het eigenlijk tot rust zou moeten komen. In de loop van een burnout-traject gaat het slapen steeds makkelijker.

Burnout? Neem het heft in eigen hand

Neem het heft in eigen hand

Met cliënten die met een burnout bij mij komen maak ik altijd de afspraak dat ze géén grote beslissingen nemen voordat ze helemaal fit zijn. Ik bedoel hiermee: Je baan opzeggen, je bedrijf failliet laten gaan, van je partner scheiden of grote confrontaties opzoeken. De reden dat mensen dit soort stappen willen zetten is om zo snel mogelijk los te komen van de problemen die de burnout veroorzaakt hebben. Dat is zelden de juiste oplossing omdat je jouw problemen gewoon meeneemt naar de volgende situatie. Zinloos dus.

Hoe stress je gezond kan maken

stress

Negatieve stress is erg ongezond en op den duur zelfs levensbedreigend. Je kunt er burnout van worden en het kan hartproblemen veroorzaken. Positieve stress doet echter precies het tegenovergestelde; het laat je hart beter functioneren en zelfs regenereren. Dit blijkt allemaal uit recente onderzoeken. Van de andere kant wisten we dit binnen NLP al veel langer. We hebben het dan over angst of passie.

Kun je een burnout krijgen van Kerstmis?

burnout van kerstmis

Kerstmis lijkt de beste tijd om een burnout te krijgen. Niet alleen vanwege de vele eetmomenten met je familie, maar ook vanwege alle voorbereidingen, verplichtingen en verwachtingen. Maar als je gelooft dat je van Kerstmis een burnout krijgt, heb je het goed mis. Kerst Mis!... Een burnout krijg je namelijk alleen als je jarenlang structureel over je grenzen heen gaat. Kerstmis duurt maar een paar dagen, dus dat kan nooit de oorzaak zijn.

De beste aanpak en behandeling van burnout

Beste aanpak burnout

Ik krijg regelmatig concrete vragen over de beste aanpak van een burnout. Nou ga ik er zelf van uit dat als je jarenlang de structuren gevolgd hebt die tot een burnout leiden, je zelf niet meer weet wat wel en niet effectief is. Zo vertelde een cliënt me dat hij aan collega’s gevraagd had of ze het hadden zien aankomen. Ze zeiden dat ze het écht niet gezien en van hem verwacht hadden. Dat komt omdat je heel langzaam achteruit gaat. Je gaat er langzaam slechter en ongezonder uitzien. Je gedrag wordt langzaam wat negatiever. Je merkt het zelf niet en anderen ook niet.

Hoe lang duurt een burn-out?

Hoe lang duurt een burnout?

Om een burnout te krijgen moet je heel goed je best doen. Je moet alle capaciteiten die je hebt inzetten om steeds over je grenzen heen te gaan en jezelf eindeloos uit te putten. Je moet in staat zijn om alle signalen te negeren en over de vermoeidheid heen te stappen. Je bent een enorme doorzetter en perfectionist. In ieder geval weet je de controle te houden. Dat is een hele klus. Het lijkt wel topsport.

Burn-out vanwege je plek niet kennen

Burnout omdat je jouw plek niet kent

Voor ieder mens is het kennen van zijn plek van wezenlijk belang. Of het nou binnen je familie, op het werk of in de maatschappij is. Als je niet helder hebt wat je plek is, zul je veel energie verliezen en je nooit helemaal gelukkig en vrij kunnen voelen. Natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat ze ondanks alles wél gelukkig zijn. Helaas doen ze dat zo krampachtig en directief dat ze zichzelf uitputten. Dan is het meer een overlevings-strategie. Vaak met een burnout  als gevolg.

Vakantiestress, burnout en hartinfarct

vakantiestress, burnout en hartinfarct

Het is opmerkelijk hoeveel mensen in de vakantie een burnout of hartinfarct krijgen. Veel mensen schieten in de stress en raken helemaal de kluts kwijt. Vanuit mijn vak als burnout-coach kan ik het principe hierachter natuurlijk prima uitleggen. Ik kan je natuurlijk wel vertellen wat je wel en niet moet doen. Ik weet echter ook dat het essentieel is om de onderliggende structuur aan te pakken. Maar ja: bijna iedereen die met deze problemen kampt, wil daar niets van horen. Tot welke categorie hoor jij?

Zo haal je jezelf en je bedrijf uit de crisis

Uit de krisis

In mijn trainingen en coaching werk ik vooral met managers, ondernemers en professionals die van een burn-out of sociale angst af willen en hun leiderschap willen ontwikkelen. Ze hebben vaak last van hooggevoeligheid. Hooggevoelig zijn heeft zijn voordelen, maar je loopt een groot risico dat je trauma oploopt. Trauma is niets anders dan vastzittende energie. De economische crisis zal dit effect enorm versterken. Je verkrampt. Alles bij elkaar heeft dit grote  invloed op je leiderschapsstijl, je communicatie en je bedrijf. Die raken ook in een kramp.

Pagina's

Gratis Live Webinar

Live Webinar

Gratis Live Webinar


Jos Verheijden:

"Ik wil bijdragen aan het onafhankelijk en vrij maken van ondernemende mensen waardoor ze hun leven weer terug krijgen. Dat doe ik via mijn coaching, webinars, vloggen, bloggen, interviews en documentaires".

Lees meer over Jos