Wat werkt beter: Problemen oplossen of anders met situaties omgaan?

We hebben allemaal geleerd dat we problemen bij de wortel moeten aanpakken. Dit is gebaseerd op een metafoor van een boom. Het idee is: Je plant een zaadje, daar groeien wortels uit en dan groeit daar weer een boom uit. Als de boom je niet bevalt (bijvoorbeeld een probleem) dan moet je hem bij de wortel uitroeien. Deze theorie klinkt wel leuk, maar klopt totaal niet! Een goede metafoor is om je uitdagingen (problemen) te vergelijken met een wortelstam (denk hierbij aan het wortelnetwerk zoals bij champignons en klimop).

Zo motiveer je mensen in de 21e eeuw

Zo motiveer je mensen in de 21e eeuw

Alles wijst er op dat eenvoudige productie-werkzaamheden zullen verdwijnen uit Nederland en de gehele 'Westerse' maatschappij. Wat echter lijkt te blijven is de stijl van leidinggeven die hoort bij eenvoudig productiewerk: 'Belonen als je jouw targets haalt en straffen als je ze niet haalt'. Wat een groot deel van het westerse management vergeet (of niet weet) is dat die volledig achterhaalde extrinsieke motivatoren niet meer werken. Dat komt omdat motiveren bij complexe taken (zoals we die vooral kennen in Nederland) heel anders werkt.

De taal van succes

De taal van succes

Is het je wel eens opgevallen dat sommige mensen veel motiverender spreken dan anderen. Dat je aan hun lippen hangt en alle woorden en zinnen als muziek in je oren klinken. Dat je eigenlijk niet snapt wat ze doen en zeggen, maar dat je er wél heel enthousiast van wordt. Dat je eigenlijk niets tegen hun standpunt en mening kunt inbrengen. Bijzonder toch!?

Luisteren of problemen willen oplossen?

Luisteren of problemen willen oplossen?

In veel gesprekken tussen partners, collega’s en vrienden is luisteren te prefereren. Dan bedoel ik wel ÉCHT luisteren. Werkelijke oprechte interesse in de ander hebben. Dat is waar goede relaties op gebaseerd zijn. Maar ja; soms is het probleem zó duidelijk dat een praktische oplossing nodig is. Hoe ga je daar dan mee om? Moet je er iets van zeggen, of kun je beter je mond houden en luisteren?

Wat is eigenlijk het probleem?

Wat is eigenlijk het probleem

Misschien herken je het wel dat je vaak adviezen krijgt of geeft, die totaal niet aankomen. Dat er een oplossing wordt geboden voor een probleem, maar dat die oplossing helemaal niet bij het échte probleem past. Nou is het standaard zo dat je mensen niet zult helpen met jouw oplossingen. Dus de vraag is welke vraag je kunt stellen die de ander snel naar de échte oplossing helpt. Zoals je wel snapt zal een zelfbedachte oplossing sowieso meer impact hebben.

Het effect van eenvoudige antwoorden

eenvoudige antwoorden

Als mensen aan me vragen wat ik doe, dan zou ik kunnen zeggen dat ik ‘coach’ ben. Maar dan doe ik precies het tegenovergestelde van wat ik werkelijk doe. Door te zeggen dat ik een coach ben, fixeer ik de aandacht en sluit ik alle andere mogelijkheden UIT. Als ik zeg wat ik écht doe, dan sluit ik alle mogelijkheden juist IN. Wat ik doe? Ik leer mensen de belangrijkste vaardigheid in het leven: Het effectief omgaan met onzekerheden en tegenslagen.

Hé, doe eens normaal!

NLP waarneemposities

Je hebt hele normale mensen en mensen die wat apart doen. Nou is natuurlijk de vraag wat ‘normaal’ is. Als je iemand anders laat bepalen wat normaal is, dan heb je toch wel een probleem. Dan leef je niet je eigen leven, maar dat van die ander. Andersom geldt dat ook; als jij gaat invullen voor een ander, dan ben je niet met de ander bezig, maar wat jij voor die ander bedacht hebt. Doe eens normaal zeg! Get a live!

Waarom zijn NLP bananen krom?

Waarom mag je geen waarom gebruiken in NLP?

Binnen NLP-land hoor je nogal eens dat je geen ‘waarom’ mag vragen. Maar waarom mensen niet snappen waarom je geen waarom mag vragen is niet altijd duidelijk. Ik snap ook niet waarom, maar ik zal het eens uitleggen. Waarom? Tsja; dat zouden we niet meer vragen. Toch!?

Waar het feitelijk om gaat is dat een waarom-vraag meestal een heel negatieve intentie en uitwerking heeft. Het gaat er met name om dit je dit soort vragen niet meer stelt.

Fake it 'till you make it

In de voorbereiding van dit artikel kreeg ik pas in de gaten hoe confronterend deze stelling voor me kan zijn en wat ik er nu al weer van geleerd heb. In mijn trainingen begin ik altijd met het NLP-communicatiemodel. Iedere keer vertel ik erbij dat ik het nu pas echt snap. En iedere keer vertel ik dat ik weet dat ik dat de volgende keer weer zal zeggen. Voorlopig ga ik er van uit dat het onmogelijk is om het NLP-communicatiemodel werkelijk in al zijn finesses te bevatten en te integreren in je leven. Maar goed; ik ben al weer een stap verder. Nu jij nog!!

Afzeiken of inspireren: Wat wil jij?

Ik heb me de afgelopen weken laten verleiden om het nieuws en de actualiteiten een beetje te volgen. Nou, ik ben er weer helemaal klaar mee. Wat een asociaal gedoe allemaal. De ‘bestuurders’ van ons land (die ons grote voorbeeld zouden moeten zijn) zeiken elkaar af in de 2e kamer. Mark Rutte wordt persoonlijk aangevallen omdat hij te charmant en te positief is. De oppositie is alleen maar aan het tegenwerken en afzeiken om de regering te laten vallen. Nu weer een nieuwe 'hervormer' als leider van de PvdA. Wilders met zijn idiote website om buitenlanders aan te geven.

Psychologiseren versus NLP-coaching

Regelmatig krijg ik de vraag wat het verschil is in aanpak van psychologen en die van mij. Waarom mensen die al jarenlang in therapie zijn, bij mij in enkele sessies definitief van hun problemen verlost zijn. Ben ik dan zo speciaal, of heb ik gewoon een andere aanpak? Ikzelf denk dat het komt door een combinatie van ervaringsdeskundigheid, specialisatie, NLP-coaching en het Oplossingsgericht Werken. Mijn specialisatie in sociale angsten en burnout komt voort uit eigen ervaring. NLP-coaching gaat veel meer uit van mogelijkheden, dan van problemen.

10 jaar Verheijden Consult

Jos Verheijden

Gisteren 7 januari 2012 bestond mijn bedrijf Verheijden Consult 10 jaar. We hebben het lekker met ons gezin, voedsel en drank gevierd. Tegelijk ga ik dan nadenken wat dat nou eigenlijk betekent 'mijn bedrijf' en 'tienjarig bestaan'. Behalve een coachingruimte, een heerlijke sportauto, een computer en telefoon, is mijn bedrijf namelijk nogal vluchtig. Mensen komen en mensen gaan. Mijn bedrijfskapitaal zit niet in hardware, maar in software. Alle échte waarde die ik heb opgebouwd, is mijn kennis en ervaring

Zo bouw je perfecte relaties

Je kent het wel: “met de een klikt het beter dan met de ander”. Maar hoe komt dat nou eigenlijk? Wat is nou eigenlijk de clou van optimale relaties? Als je naar je partner kijkt, zou je kunnen stellen dat het komt door de liefde. Je houdt van elkaar, dus het komt wel goed. Maar het percentage echtscheidingen doet vermoeden dat liefde alléén niet voldoende is. Er is blijkbaar méér nodig.

Gezichtsbedrog herkaderen

Herkaderen

Herkaderen doe je eigenlijk constant. Het is dus belangrijk om je daar bewust van te zijn en het zo te doen dat je er beter van wordt. Herkaderen is iets in een ander kader plaatsen. Een gebeurtenis, gedachte of opmerking krijgt dan een andere betekenis. Verkopers en managers doen dit beroepsmatig door op andere, vaak minder belichte, aspecten te wijzen. Coaches doen het constant door cliënten anders te laten kijken. De officiële naam voor mijn vorm van coaching heet 'Attention Shifting Coaching'.

Overtuigingen kunnen je maken of breken

Je overtuigingen bepalen wat je ziet en wat er gebeurt. Overtuigingen willen altijd bevestigd worden; ze krijgen altijd gelijk. Je bent gewaarschuwd, want ze kunnen je maken of breken. Overtuigingen kunnen bewust zijn, maar ook heel onbewust. De bewuste overtuigingen zou je nog eens kunnen heroverwegen en tegen het licht houden. Je onbewuste overtuigingen zijn wat minder makkelijk te (be-)grijpen.

Zo krijg je direct energie

De Gouden Vraag E-book

Download gratis jouw E-book


Jos Verheijden

Jos Verheijden:

"Ik wil bijdragen en mensen inspireren om onafhankelijk en vrij te zijn. Ik leer je effectief om te gaan met onzekerheden en tegenslagen. Dat doe ik via mijn coaching, vloggen, bloggen en documentaires, ".

Lees meer over Jos