De beste aanpak en behandeling van burnout | Verheijden Consult

De beste aanpak en behandeling van burnout

Beste aanpak burnout

Ik krijg regelmatig concrete vragen over de beste aanpak van een burnout. Nou ga ik er zelf van uit dat als je jarenlang de structuren gevolgd hebt die tot een burnout leiden, je zelf niet meer weet wat wel en niet effectief is. Zo vertelde een cliënt me dat hij aan collega’s gevraagd had of ze het hadden zien aankomen. Ze zeiden dat ze het écht niet gezien en van hem verwacht hadden. Dat komt omdat je heel langzaam achteruit gaat. Je gaat er langzaam slechter en ongezonder uitzien. Je gedrag wordt langzaam wat negatiever. Je merkt het zelf niet en anderen ook niet.

Daarom is het voor een snel en definitief herstel nodig om een specialist in te schakelen. Iemand die ook écht weet waar het over gaat. Liefst iemand die zelf al een burnout gehad heeft en er zelf effectief van af gekomen is. Dat kan een gespecialiseerde coach, psycholoog of therapeut zijn. Een generalist (1e lijns psycholoog, praktijkondersteuner of maatschappelijk werker) zal zelden de ervaring hebben om heel gerichte interventies uit te voeren. Dat is verspilling van je kostbare tijd.

 

 

De aanpak van een burn-out gaat in twee stappen:

De eerste stap is dat je jouw energie-vretende patronen doorbreekt. De beste manier is om het heel dicht bij jezelf te houden. De oorzaken van jouw burnout liggen immers bij jezelf. Je hoeft dus geen energie (meer) te steken in het veranderen van omstandigheden of andere mensen. Je hoeft alleen maar aan jezelf te werken. Je hoeft alleen maar te kiezen voor alles wat jóu versterkt en energie geeft. Dan ben je al snel weer een heel stuk fitter, maar nog niet klaar...

De tweede stap is dat je jouw persoonlijke kracht en leiderschap ontwikkelt. Het gaat er om dat je weer helemaal bij jezelf komt en de veerkracht ontwikkelt om voortaan dicht bij jezelf en in je kracht te blijven. Je laat de patronen los die tot je burnout hebben geleid. Je leert hoe je jouw energie op een effectieve manier inzet en communiceert naar jezelf en je omgeving. Door de onderliggende sturing aan te pakken, zal je herstel definitief zijn.

Ik wil direct meer energie

 

Als je nog in een oriëntatie-fase zit of zelfstandig aan je burnout wilt werken, geef ik in dit artikel antwoord op enkele veelgestelde vragen mbt de aanpak en behandeling van burnout. Maar pas op: Het zijn mogelijk niet de antwoorden die je wilt lezen. Een burnout krijg je namelijk alleen als je structureel niets met alle signalen en adviezen doet! Bij burnout is de eerste stap dat je de patronen doorbreekt die tot je burnout hebben geleid. Als we dat samen in Burn-out Coaching doen, dan ervaar je dat anders (milder) dan zoals het hieronder geschreven staat.

Juiste balans bij behandeling en aanpak van burn-out

Vraag: Ik ben 2 jaar geleden ingestort en in een burnout terecht gekomen. Ik voel me op dit moment vaak moe, energieloos. Ook in mijn relatie loopt het niet lekker en dit kost veel energie. Dit zit hem vooral in de communicatie en het met elkaar praten. Door mijn proces van de burn-out is hierin verandering gekomen. Het zoeken naar nieuw evenwicht valt niet mee. Hoe ga ik hiermee om?

Antwoord:
Twee jaar in een burn-out blijven hangen is echt véél te lang. Vroeger toen nog weinig over burn-out bekend was, kwam dat nog wel voor (ik heb er zelf 3 jaar ingezeten). Nu ben je met de juiste aanpak in enkele weken al weer redelijk fit. De belangrijkste stap die je kunt zetten is NU ECHT VOOR JEZELF KIEZEN. Oude patronen rigoureus doorbreken. Stop met alle energie kostende situaties en doe alleen nog dingen die je energie opleveren. DIT IS DE EERSTE STAP. Als je hier nog niet aan toe bent, dan is het waarschijnlijk nog niet erg genoeg. Dan ga je op de oude voet verder tot je wérkelijk omvalt.
Ps. De reden waarom mensen lang in een burnout blijven hangen is omdat ze de eerste stap niet zetten!

Moeten als oorzaak van burnout

Vraag: Ik heb een eigen zaak en kan me niet permitteren om een burnout te hebben. Ik mag absoluut niet omvallen en ik móet blijven werken! Ik trek het nog nét maar ik ben 's avonds en in het weekeinde totaal uitgeput en heb totaal geen sociale contacten meer. Mijn vrouw en mijn kinderen hebben NIETS aan mij. Wat moet ik doen?

Antwoord:
Ondernemen hoort eigenlijk leuk te zijn en je energie te geven. Als je totaal uitgeput bent, dan ben je meer aan het overleven dan aan het leven. Dan doe je de verkeerde dingen. Je schrijft dat je veel van jezelf MOET. Deze schijnzekerheid werkt niet en als je op deze manier doorgaat dan stort je vanzelf een keer volledig in, dan kun je niet meer werken en gaat je bedrijf failliet, dan loopt je vrouw weg (en neemt ze de kinderen mee) en is alles wat je opgebouwd hebt verloren. Is dit het waard om op de oude voet door te gaan?

Wat je op dit moment zelf nog niet kunt zien (door de stress en burnout gaat je denkvermogen sterk achteruit en raak je in een soort negatieve focus) is dat het heel makkelijk anders kan. Bijna al mijn cliënten vertellen me dit soort verhalen. En bijna allemaal nemen ze beslissingen die hen meteen ruimte en energie geven. Bij jou zal het waarschijnlijk ook zo gaan. Dus mijn vraag is: Welke beslissing (die je al heel lang uitstelt) kun je NU nemen, die je direct ruimte en energie zal geven?
Ps. Overleg met je vrouw wat zij bij jou als grootste probleem ziet, luister naar haar en ga dat direct doen!

Sporten en herstel van burn-out

Vraag: Ik lees dat sporten helpt. Als ik ga sporten, dan voel ik me even beter, maar daarna krijg ik vaak last van spierpijn, nekpijn en een brak gevoel. Hierdoor lukt het niet om het sporten te blijven doen, aangezien ik ook veel energie nodig heb voor mijn werk. De balans tussen in- en ontspanning blijft een aandachtspunt. Heb je tips m.b.t. het sporten?

Antwoord:
Sporten en bewegen zijn een belangrijk onderdeel van het herstelproces. Echter de essentie is dat je niet gaat sporten voor de prestatie of omdat het móet, maar lekker ontspannen omdat je het leuk vindt. Veel mensen met burnout gaan (net als met alle andere dingen) ook met sporten over hun grens heen. Dat is dus niet de bedoeling. Luister naar je lijf en stop als je moe bent. Leer ook met sporten (bewegen) om je grens te voelen en naar je lijf te luisteren. Als je te moe bent om te gaan sporten, doe het dan niet en ga wat wandelen of zo.

Natuurlijk moet je ook een balans vinden tussen je bedrijf, ontspanning, gezin, sociale contacten en sporten. Mogelijk vind je al het andere veel belangrijker dan je eigen gezondheid en welzijn. Anders had je geen burn-out gekregen! Dus maak de keuze voor jezelf en zet je welzijn en gezondheid op de eerste plaats. Als je dan niet aan andere dingen toekomt, dan laat je die maar vervallen. Het gaat nu écht om keuzes maken. Probeer vaak naar buiten te gaan. Met name de energie van een bos in heel heilzaam.

Een ander facet is de lichamelijke uitputting die je herstel in de weg staat. Ga naar een mesoloog, natuurarts of orthomoleculair arts en laat je doormeten. Door de uitputting van je lijf kom je allerlei stofjes tekort, gaan je organen slechter functioneren en herstel je minder snel.
Ps. Bij totale uitputting ga je dus niet sporten en experimenteren, maar professionele hulp inschakelen!

Burn-out aanpak en behandeling

Vraag: Ik ben extreem moe, heb regelmatig paniekaanvallen en zie het af en toe niet meer zitten. Ik moet blijven werken om de continuïteit van mijn bedrijf en inkomsten te waarborgen. Is er een uitweg? Volgens mijn huisarts ben ik depressief en hij stelt voor om een depressie behandeling bij een psycholoog aan te gaan. Ik heb echter het gevoel dat ik burned out ben en niet depressief. Wat denk jij?

Antwoord:
Bij burn-out komt het vaak voor dat mensen angstklachten ontwikkelen en paniekaanvallen krijgen. Als je gewend bent om een actief leven te leven en je wordt met dit soort ongrijpbare en onverklaarbare reacties geconfronteerd, dan kan ik me goed voorstellen dat je hier depressief van wordt! Helaas krijgen veel mensen met burnout en angstklachten de diagnose 'depressie'. Daarvoor krijgen ze dan ook nog anti-depressiva voorgeschreven. Dat is echter de wereld op zijn kop. De symptomen en aanpak van een burn-out zijn compleet anders dan van een depressie.

De juiste volgorde is: Start eerst met de behandeling van je burn-out. Dan verdwijnen de angstklachten, paniek aanvallen en depressieve gevoelens vanzelf.
Ps. Probeer paniekaanvallen te voorkomen door stressvolle situaties te vermijden. Bij een burn-out duurt het namelijk meerdere dagen voordat de stress-reactie weer uit je lijf is. Door deze extra uitputting zul je nooit van je burn-out herstellen.
Ps. Tijdens je burn-out behandeling is het prima om ruim binnen je comfort zone te blijven!

Herstelperiode bij burnout

Vraag: Hoe lang duurt de herstelperiode van een burnout? Is het echt zo dat als je het in bijvoorbeeld 5 jaar hebt opgebouwd, dat het dan 5 jaar duurt om weer te herstellen van burnout?

Antwoord:
Dit soort mythes uit het verleden doen nog steeds de ronde. Zelfs huisartsen en psychologen roepen dit soort onzin nog steeds. Elke ervaren burnout-specialist zal je vertellen dat dit complete onzin is. Het probleem is dat veel mensen dit geloven en met veel te langdurige en kostbare therapieën blijven aanmodderen. Leuk voor de werkgelegenheid, maar het lijkt me slimmer om voor jezelf te kiezen.

Met gerichte burnout-coaching ben je in een aantal weken weer redelijk fit. Dan ben je nog niet klaar, maar wel weer redelijk fit. Na deze fase ga je aan je persoonlijke ontwikkeling werken. Dit is nodig omdat de oorzaak van je burnout in je eigen persoonlijkheid en gedrag ligt. In Kracht Sessies werk je effectief aan jezelf. Kijk even hoe ik het aanpak: Herstellen van Burnout

Hier op mijn blog lees je nog veel andere artikelen die je concrete handvatten geven om je burnout aan te pakken.
Ps. Het belangrijkste is dat je NU stappen zet, met alle informatie aan de gang gaat en je NU voor jezelf kiest.

Hoe je direct meer energie krijgt

Ben je ondernemer en wil je direct meer energie, dan zou ik nu contact opnemen voor een telefonische intake. Meestal ben je binnen een week al met het herstel van je burn-out bezig. De meeste mensen krijgen al energie van de telefonische intake, maar in ieder geval zul je jezelf binnen enkele weken al een stuk fitter voelen en al weer aan de slag kunnen. Je wilt immers verder. Toch?!


Gratis Live Webinar

Live Webinar

Gratis Live Webinar


Jos Verheijden:

"Ik wil bijdragen en mensen inspireren om onafhankelijk en vrij te zijn. Ik leer je effectief om te gaan met onzekerheden en tegenslagen. Dat doe ik via mijn coaching, Live Inspiratie Sessies, vloggen, bloggen, interviews en documentaires".

Lees meer over Jos