Tips bij slecht slapen door burnout en stress

Tips bij slecht slapen door burnout en stress

Veel mensen met burnout en stress slapen slecht. Dat is best een probleem, want om te herstellen van een burnout is het wel zo handig dat je goed en voldoende slaapt. Uiteraard heb ik een plan om beter in te slapen en door te slapen, maar dat werkt helaas niet altijd. De reden is dat mensen met een burnout vaak zoveel stress en allertheid in hun lijf hebben, dat hun lichaam en brein op hoge toeren blijven doordraaien, terwijl het eigenlijk tot rust zou moeten komen. In de loop van een burnout-traject gaat het slapen steeds makkelijker.

In onderstaande video leg ik uit wat er speelt bij burnout en stress en wat je kunt doen om beter te kunnen inslapen en doorslapen. Het opmerkelijke van inslapen is, dat het automatisch gaat. Als dat niet vanzelf gebeurt, dan houd je jezelf dus wakker. Veel mensen ervaren dat als een probleem en willen dat probleem dus oplossen! Helaas werkt dat averechts. Je dient een zachte oplossingsgerichte aanpak te kiezen die het natuurlijk patroon van je lichaam en geest volgt. Dan slaap je heerlijk!

 

Lees meer over mijn aanpak van burnout

 

Hieronder vind je de tekst van de video inclusief de concrete tips om beter te slapen.

Laten we het vandaag kort hebben over slapen. Veel van mijn cliënten met stress, burn-out, overspannenheid, angsten en paniekaanvallen klagen vaak over het feit dat ze heel slecht slapen. Daar staat tegenover dat er veel mensen zijn met burn-out klachten, die alleen maar slapen. Dus voor die mensen is deze video niet zo nuttig, maar wel heel leuk om te volgen.

Met name mensen die niet kunnen slapen, hebben vaak de neiging om dingen te doen die helemaal niet zo slim zijn om te gaan slapen. Als je kijkt naar het slapen zelf, dan is dat een heel natuurlijk proces. Je gaat gewoon op bed leggen of op een stoel zitten, je doet je ogen dicht en je slaapt. Dat is het normale ritme.

Tenzij je hyper actief bent, alert bent, aan het sporten bent of in een vergadering zit. Dan is het nuttig om wakker te blijven. Met name de stofjes die bij stress vrijkomen, zoals adrenaline en alle andere activerende stofjes; dat zijn de stofjes waar je wakker van wordt. Waar je helder van wordt. Maar dat zijn niet de stofjes die je wilt hebben als je wilt gaan slapen.

Dus, een simpele tip is natuurlijk om geen stressvolle dingen te doen vlak voor het slapen gaan, of überhaupt ‘s avonds. Dat zijn natuurlijk standaard tips, daar staat het internet vol van, dus die hoef ik hier nu niet te behandelen. Met name bij mensen met burn-out symptomen vermoeidheids-klachten en stress, is het adrenaline level uiteraard behoorlijk hoog. Deze mensen zitten vaak ook teveel binnen, waardoor het natuurlijke slaap - waak ritme verstoord wordt. Dus een standaard tip, die iedereen zal geven is om een natuurlijk dagritme te volgen.

Als je bijvoorbeeld moe bent overdag, dan ga je even een kwartiertje of maximaal 20 minuten slapen. Maar dus niet een paar uur, want dan slaap je ‘s nachts niet meer. Dan is je slaapritme verstoord.

Waar ik het vandaag over wil hebben zijn een aantal andere aspecten. Veel mensen kennen mij als coach, waarbij ik heel vaak zeg ‘laat me los’, 'ga maar gewoon normaal doen', 'doe maar gewoon je eigen ding dat is veel beter voor je. ''Ga leuke dingen doen'.

Met name als mensen niet kunnen slapen, dan hebben ze de neiging om een loslaat techniek te gaan toepassen. Loslaat technieken zijn natuurlijk geweldig om allerlei stressvolle zaken los te laten zoals angsten, onzekerheid, boosheid, verdriet of stress. Maar ze zijn niet geschikt om ‘s nachts toe te passen. ‘s Nachts moet je slapen. Als je in bed ligt dan ga je slapen, gewoon heel simpel; slapen. Dus als je wilt gaan slapen dan moet je niet gaan liggen loslaten!

Als je wilt slapen, dan ga je dus niet iets actiefs gaan doen. Je gaat gewoon liggen, je doet gewoon je ogen dicht, en je gaat gewoon slapen. Dus loslaten als je niet kunt slapen: geen goed plan! Dat doe je maar van tevoren, of overdag. Dus als je niet kunt slapen of als je wakker ligt, dan denken veel mensen van ‘ja hallo; ik moet morgen wel een vergadering bijwonen, ik moet morgen wel helder zijn voor die presentatie, ik moet morgen wel fit zijn’. Dus ik moet nu wél slapen.

Maar ja, dat is natuurlijk wel de allerbeste manier om alertheids-stofjes aan te maken en wakker te blijven. Dus dan kun je helemaal niet meer slapen. Dus dat is ook niet zo verstandig!

Ik zie het ook wel eens bij opvoeders, bij ouders: Die proberen dan hun kinderen tot rust te brengen. Bijvoorbeeld als ze actief zijn, enthousiast zijn of leuke dingen willen doen. Je ziet die ouders dan heel agressieve en krachtige opmerkingen maken naar hun kinderen, zoals: ‘Houd je rustig, ga slapen, doe normaal’. Dat is natuurlijk de ideale manier om bij de kinderen een schrikreactie op te roepen en ze nog actiever en enthousiaster te krijgen.

Dat is dus het tegenovergestelde van wat je wilt. Dan kun je natuurlijk nóg harder gaan pushen, nóg harder gaan schreeuwen en nóg harder gaan dreigen, maar dat zal natuurlijk niet werken. De kinderen zullen juist nóg actiever worden. Dus dat werkt niet. Als je jezelf op deze manier in slaap probeert te krijgen, dan is dat natuurlijk geen goede manier.

Een van de manieren die wél werken is om de zachtheid te zoeken, de richting te zoeken die je wél wilt. Die zachtheid is natuurlijk heel belangrijk, evenals warmte, genegenheid en vriendelijkheid. Als je jezelf ergens nestelt, bijvoorbeeld in een warm bad, in een veilige omgeving, bij je geliefde of bij je ouders; dus als je lekker in een warm nest komt, dan gaan je ogen al bijna vanzelf dicht.

Dus zorg ervoor dat je jezelf nestelt in je eigen warmte. Met name de zachtheid, de warmte en genegenheid naar jezelf, dat is ook wat je bij je kinderen zou doen. Je zegt toch tegen hen: ‘Kom maar hier fijn bij mij zitten, kom maar even tegen me aan hangen. Dan komt het allemaal goed. Vertel eens even wat er aan de hand is'.

Neem gewoon even de tijd voor je kinderen en voor jezelf. Als je op deze manier naar jezelf praat terwijl je in bed ligt, dan maak je het jezelf al heel stuk makkelijker. Als je de rust gevonden hebt, als je de aandacht voor jezelf weer hebt, de zachtheid voor jezelf hebt teruggevonden, dan is het veel makkelijker om vanzelf in slaap te vallen.

Probeer die zachtheid te pakken en stel jezelf vragen als: 'Het zou fijn zijn als ik nu zo slapen'. Gewoon heel lief en zacht tegen jezelf zeggen: 'Ga nu maar slapen'. Doe dit met zachtheid, vriendelijkheid en genegenheid naar jezelf. Stel jezelf gewoon vragen als: 'Hoe heb ik dat vorige keer gedaan, toen ik heel makkelijk insliep, toen het voor mij heel makkelijk, ontspannen en veilig was? Wat zou ik nu kunnen doen om gewoon heel makkelijk in te slapen? Gewoon mijn ogen dicht te doen en gewoon lekker te slapen?'

Zoek dus meer de zachtheid op, maar met name ook een oplossingsgerichte aanpak. Je kent natuurlijk de probleemgerichte aanpak, waarbij je jezelf afvraagt: 'Waarom kan ik nu niet slapen? Waarom heb ik nou deze stress? Waarom krijg ik het niet  voor mekaar op deze manier? Waarom maak ik mezelf altijd zo druk als ik in bed lig? Waarom lig ik altijd te piekeren als ik in bed lig?'

Waarom, waarom, waarom.... De waarom-vraag is natuurlijk een perfecte manier om je brein actief te krijgen. Dus die waarom-vraag moet je gewoon niet meer stellen. Laat die maar gewoon zitten. Sowieso zou ik die waarom-vraag nooit meer stellen. Stel liever vragen als: 'Wat kan ik wel doen? Wat zou de ideale manier zijn om nu in slaap te vallen? Wat zou mij nu kunnen helpen om gewoon lekker in slaap te vallen? Wie zou mij kunnen steunen in dit proces om makkelijker te gaan slapen? Wanneer is het nu de tijd om lekker in slaap te vallen?'

Gewoon van dit soort vragen: Oplossingsgerichte vragen die de richting aangeven die je opwilt. Vragen waarbij je de zachtheid opzoekt en een oplossingsgerichte aanpak kiest. Dus zorg ervoor dat als je in bed ligt en je bent wakker, alert of gestrest; zorg dan dat je die zachtheid weer pakt.

En stel jezelf alleen nog oplossingsgerichte vragen. Zorg dat je de richting opgaat die meer zachtheid, warmte, genegenheid en veiligheid biedt. Gewoon lekker ontspannen. Gewoon lekker je eigen ding doen. Ps. Als ik mezelf al op dit soort vragen concentreer, dan krijg ik al slaap :) . Dus probeer jij het ook eens.

 

Lees meer over mijn aanpak van burnout

 

Jos Verheijden

Jos Verheijden:

"Het is mijn missie mensen te inspireren te werken en leven in vrijheid en overvloed. Effectief leren omgaan met onzekerheden en tegenslagen. Dat doe ik via training, coaching en mijn blog".

Lees meer over Jos

 

Zo krijg je
direct meer energie

De Gouden Vraag E-book

Download gratis jouw E-book