Wat is eigenlijk het probleem? | Verheijden Consult

Wat is eigenlijk het probleem?

Oplossingsgericht Werken

Misschien herken je het wel dat je vaak adviezen krijgt of geeft, die totaal niet aankomen. Dat er een oplossing wordt geboden voor een probleem, maar dat die oplossing helemaal niet bij het échte probleem past. Nou is het standaard zo dat je mensen niet zult helpen met jouw oplossingen. Dus de vraag is welke vraag je kunt stellen die de ander snel naar de échte oplossing helpt. Zoals je wel snapt zal een zelfbedachte oplossing sowieso meer impact hebben. Als je mensen vrij wilt maken, is het slim om ze te leren hoe ze zelf oplossingen vinden voor problemen die ze zelf bedacht hebben.

Leer om te luisteren (citaat uit 7 Habbits van Steven Covey)

Een vader zij eens tegen me:

‘Ik begrijp mijn zoon niet. Hij wil gewoon niet naar me luisteren.’
‘U zegt dus dat u uw zoon niet begrijpt, omdat hij niet naar u wil luisteren.’
‘Ja.’
‘Nogmaals: u begrijpt uw zoon niet, omdat hij niet naar u luistert?’
‘Ja, dat zei ik net’
, antwoordde hij enigszins ongeduldig.
Om iemand te begrijpen moet jij naar hém luisteren, dacht ik altijd.’
‘O!’
zei hij. Er viel een lange stilte.
‘O!’ zei hij weer, toen het kwartje viel.
‘O, ja natuurlijk! Maar ik begrijp hem ook wel. Ik weet wel wat er in hem omgaat. Ik heb dezelfde problemen gehad. Maar ik begrijp niet zo goed dat hij niet naar me wil luisteren.’

De man had niet het flauwste vermoeden van wat zijn zoon werkelijk bezighield. Hij keek in zijn eigen hoofd en dacht dat dat de wereld was, ook die van zijn zoon.

De eerste stap: Maak het probleem helder

De eerste stap bij het helpen van mensen, is het probleem heel helder maken. Een probleem ontstaat vaak omdat je het veel groter en complexer maakt dan het wérkelijk is. Je gaat er van alles bijhalen en groter maken. Als je achteraf terugkijkt, dan blijkt het vaak enorm mee te vallen. Vaak blijkt achteraf dat je de oplossing eigenlijk altijd al in huis had. Dus probeer een probleem(-situatie) altijd eerst heel helder tot concrete feiten terug te brengen.

Dat doe je door vragen te stellen die aannames en overtuigingen aan de kant zetten. Als je bijvoorbeeld vraagt 'Weet je dat zeker?' dan kan ik je nu al vertellen wat het antwoord is: JA! Maar als je vragen stelt als 'Kun je me nu eens een concreet voorbeeld geven van waar dit specifieke probleem speelde?' dan zul je toch echt concreet moeten worden. Je hoort dan meteen of er aannames inzitten. Stel het antwoord is 'Hij keek naar me alsof hij het niet meende!' dan stel je direct een vraag als 'Heeft hij ook wel eens zo gekeken terwijl achteraf bleek dat hij het wél meende?' of een vraag als 'Heb je toen doorgevraagd of hij het wel meende?'. 

Vraag door tot je een heel concreet antwoord hebt. Realiseer je tegelijkertijd dat een probleem gewoon een situatie is zonder 'happy end'. Je maakt in je leven veel situaties mee die niet zo lekker lopen. Op het moment dat je een afdoende oplossing hebt gevonden, kun je het loslaten en is het gewoon een minder prettige situatie. Als je geen oplossing hebt gevonden dat zul je het als een probleem beschrijven. De oplossing van een probleem is dus altijd gericht op het vinden van manieren om de situatie af te ronden en los te laten.

De tweede stap: Werk naar een oplossing toe

Als je het probleem heel helder en concreet hebt, ligt de oplossing vaak al voor de hand. Je hoeft dan slechts nog wat eenvoudige oplossingsgerichte vragen te stellen om tot inzicht te komen. Deze vragen zijn er op gericht om manieren te vinden om de sitiatie op te lossen en af te ronden. Het wel of niet vinden van een manier is immers het verschil tussen een situatie en een probleem. Alle mensen hebben in principe alle kennis om een situatie succesvol af te ronden. Het punt is dat ze deze kennis niet altijd inzetten!  

Als je de neiging hebt om bijvoorbeeld een ‘waarom’ vraag te stellen, dan wordt het tijd om daar nu mee te stoppen. Mensen weten niet dat ze hun middelen en kennis niet inzetten; als ze dat wél wisten, dan zouden ze het echt wel doen! Niemand vindt het leuk om in een probleem te blijven hangen. Dus als je vraagt waarom ze dat niet doen, dan gooi je hooguit wat olie op het vuur en breng je ze nog verder in de shit. Dat is niet echt netjes en respectvol naar die ander. Nooit meer doen dus! 

Stel voortaan alleen nog vragen die rechtstreeks naar een oplossing leiden. Dat zijn vragen die zoeken naar de manieren, middelen en opties om het probleem af te ronden en om te zetten naar een afgeronde situatie. Mensen kunnen externe middelen inzetten zoals collega's, partners of vertrouwens-personen. Maar het is beter om te zoeken naar interne middelen die je altijd bij je hebt. Denk hierbij aan krachtige stemmingen, succesvol afgeronde projecten, overwinningen en versterkende overtuigingen. 

Train jezelf om betere vragen te stellen

Als je jezelf wilt bekwamen om sneller bij een oplossing te komen door enerzijds dichter bij jezelf en de ander te blijven en anderzijds door de juiste stappen te zetten en de meest effectieve vragen te stellen, dan is Lead2Flow wel iets voor jou. Dan leer je dit op jezelf en anderen toepassen.


Gratis Live Webinar

Live Webinar

Gratis Live Webinar


Jos Verheijden:

"Ik wil bijdragen en mensen inspireren om onafhankelijk en vrij te zijn. Ik leer je effectief om te gaan met onzekerheden en tegenslagen. Dat doe ik via mijn coaching, Live Inspiratie Sessies, vloggen, bloggen, interviews en documentaires".

Lees meer over Jos