Documentaires over oorzaken, risico's en gevolgen van burn-out.

Veel ondernemers die succesvol van hun burn-out zijn hersteld willen graag hun verhaal delen. In een serie documentaires praten ze openhartig over de oorzaken van hun burn-out en hoe ze er sterker zijn uitgekomen. Neem je tijd en kijk wat je van hen kunt leren.


Creëer je eigen ruimte bij burn-out.

Je eigen ruimte creëren is voor iedereen super belangrijk. Als je dat te weinig doet, kun je daar zelfs burnout van worden. In mijn documentaire over oorzaken, risico's en gevolgen van burn-out zie je hoe Ewald zijn eigen ruimte gecreëerd heeft om uit zijn burn-out te komen. Ruimte creëren zal voor iedereen iets anders betekenen. Voor de een is het tijd voor jezelf nemen, voor de ander is het afstand nemen en voor weer een ander is het kiezen om leuke dingen te doen. Onderzoek wat voor jou het beste werkt en neem actie, maar bekijk nu eerst naar de documentaire.


Omgaan met emoties bij burn-out.

Het omgaan met emoties is voor veel mensen een flinke uitdaging. Emoties als verdriet zijn in onze opvoeding niet 'toegestaan'. We moeten flink zijn. We krijgen direct een snoepje op de zere plek. Als we maar niet verdrietig zijn. Dat is jammer want daarmee ontwikkel je veel te krachtige manier om te reageren op situaties. Denk hierbij aan boosheid, overschreeuwen, wegdrukken en 'je best doen'. Veel kinderen leren hierdoor om anderen te pesten, cynisch te doen, perfectionistisch te doen en controlegedrag te ontwikkelen. Dat is best vermoeiend en vaak de oorzaak van burn-out.


Doe je eigen ding bij burn-out.

Veel mensen raken in een burnout omdat ze niet doen wat écht bij hen past. Het is normaal dat je ergens ingroeit. Dat gebeurt bij iedereen. Stel dat je in een functie (of positie) groeit waar je geen energie van krijgt, dan is dat best vervelend en een reden voor actie. Maar als je in een positie gegroeid bent die je veel energie kost en je tegelijk vindt dat je moet doorzetten, dan ga je jezelf steeds verder uitputten. Uiteindelijk leidt dat tot overspannenheid en burn-out. Als je het zover hebt laten komen, dan is de eerste stap om uit die positie te stappen en je eigen ding weer te gaan doen. Is dat zo eenvoudig? JA!


Vind je eigen plek bij burn-out.

Als je kijkt naar de oorzaken van burn-out, dan spelen er vaak systemische thema's. Simpel gezegd: Hoe je vroeger geleerd hebt om je plek in te nemen in je omgeving. Bij mij speelde het thema 'jezelf groter maken'. Dat is best vermoeiend en voor mij uiteindelijk zo uitputtend dat ik er een burn-out van kreeg. Nadat ik ontdekt had dat dit speelde en ik er stevig aan gewerkt had om het op te lossen, viel er een zware last van mijn schouders en kon ik mijn zachte kant weer ontwikkelen. Dat heeft er toe geleid dat ik nu vrij en onafhankelijk ben en mijn eigen missie leef.


Balanceren tussen ratio en gevoel.

Veel mensen willen veranderen, maar doen het niet. Dorothy is iemand die dat wél doet. Zij heeft een succesvolle carrière in het bedrijfsleven afgebroken en heeft eerst eens een half jaar 'niets gedaan'. Daarna is ze voor zichzelf begonnen. In dit interview vertelt ze me haar persoonlijke verhaal en hoe ze dit proces heeft doorlopen en ervaren. Met name het balanceren tussen verstand en gevoel is essentieel bij al haar keuzes. Mocht de ratio het overnemen, dan brengt ze dit weer in balans met haar gevoel. Dit is een stevige basis voor vertrouwen in jezelf en om een burn-out te voorkomen!